Lives Journal 8

Damir Globochnik

 

LIKOVNO OPOZORILO 

 

Zhivko Kladnik pri samostojnih projektih in delovanju v formalnih in neformalnih umetnishkih skupinah kontinuirano sledi nekaterim neoavantgardnim procesom. Tako je v sklopu »vizualne in konkretne poezije«, s katero lahko povezhemo dobrshen del Kladnikovih galerijskih projektov, pogosto uporabljal t. i. postopke ready-made (recikliranje oziroma vkljuchevanje odvrzhenega gradiva v likovne objekte). Drug pomemben kreativni postopek je kolazh – zdruzhevanje izrezkov iz chasopisov in revij, fotografij, filmskih plakatov in fotokopij, ki prav tako vsebuje nelochljiv preplet podob in besede. Avtor pri tem osebno-izpovedne komponente povezuje z udarno provokativnostjo in druzhbenokritichno angazhiranostjo. Slednje lahko trdimo tudi za predstavljeni ciklus, ki je nastal po daljshem ustvarjalnem razmisleku in pripravah. To je namrech zahtevala izhodishchna téma ciklusa, s katero nas Zhivko Kladnik opozarja na eno najvechjih genocidnih dejanj na tleh sodobne Evrope.

Fotografije zhalujochih mater ob krstah, posnete med pokopom 775 izmed vech kot 8.000 muslimanskih zhrtev iz Srebrenice v Spominski center v Potocharih, so 11. julija 2010 obshle svet, a najbrzh so njihovo tragichno sporochilo zhe kmalu prekrile novice o novih medijsko vabljivih dogodkih drugod po svetu. Kladnik je bil mnenja, da lahko s pomochjo likovnih sredstev poudari obchechloveshko opozorilo, ki je prisotno na fotografijah. Povezal jih je s chasopisnimi osmrtnicami, s stiliziranimi krstami, v katere je vstavljal razlichne portrete, s chrnimi trakovi in z besedami shpanskega dramatika Federica Garcie Lorca (1898–1936), ki so ga med shpansko drzhavljansko vojno ubili vojaki Francovega fashistichnega rezhima: »Zeleno, ki te hochem zeleno.« Kolazhi so opremljeni z zavrzhenimi okviri razlichnih oblik in velikosti.

Ciklus obsega shtirinajst del, ki se ujemajo s shtirinajstimi postajami Krizhevega pota, ikonografskega motiva, s katerim v zahodnoevropski katolishki umetnosti likovni ustvarjalci prikazujejo pot, po kateri je Jezus nesel krizh iz Jeruzalema na Kalvarijo. Na nekatere kolazhe je vkljuchena tudi fotografija lesene ekspresivne plastike Jezusa na krizhu. Mrezha razlichnih povezav, ki jo je stkal Zhivko Kladnik, se zavezujoche dotika tudi nas samih, na kar opozarjajo fotografije avtorjevih znancev in znamenitih osebnosti, ki so vkljuchene v kolazhne celote.

 

 

 

English